رئیس اداره میراث فرهنگی استان فارس از پیگیری‌های حقوقی ۵کاشی به سرقت رفته مسجد نصیرالملک شیراز خبر داد و گفت: همزمان با پیگیری‌های حقوقی، اقدامات مرمتی برای جایگزین کردن کاشی‌های موقت آغاز شده تا در زمان مناسب با استفاده از الگوی اصلی کاشی‌های مسجد نصیرالملک، ۵کاشی متناسب با بنا ساخته شود.

نصب کاشی‌های موقت در مسجد نصیرالملک به جای کاشی‌های سرقت شده

به گزارش معاونت ميراث فرهنگي؛ چند روز پيش 5كاشي از سردر ورودي مسجد نصيرالملك توسط افراد ناشناس به سرقت رفت. مصيب اميري، رئيس اداره ميراث فرهنگي استان فارس اعلام كرد: نگهداري و حفاظت از مسجد نصيرالملك شيراز در اختيار اوقاف است و اداره ميراث فرهنگي تنها در مرمت بنا نظارت دارد.

وي افزود: يگان حفاظت اداره ميراث فرهنگي استان بعد از اطلاع از سرقت كاشي‌هاي مسجد نصيرالملك درمحل حاضر شد و اقدام به تهيه صورتجلسه كرد.

اميري تأكيد كرد: هم‌اكنون اداره ميراث فرهنگي استان از طريق دادگاه، پيگيري‌هاي حقوقي براي شناسايي سارقان كاشي‌هاي مسجد نصيرالملك را آغاز كرده و همزمان با اين پيگيري‌ها، كارشناسان نيز اقدامات مرمتي براي جايگزين كردن 5كاشي موقت را آغاز كرده‌اند.

رئيس اداره ميراث فرهنگي استان فارس همچنين اعلام كرد: پس از نصب كاشي‌هاي موقت، كارشناسان در زمان مناسب به ساخت كاشي‌هاي جديد متناسب با الگوي اصلي مي‌پردازند.

او گفت: با اينكه بناهاي در اختيار اداره ميراث فرهنگي عموما مجهز به دوربين مدار بسته هستند اما استفاده از تجهيزات روز و روش‌هاي حفاظتي جديد براي حفظ ميراث فرهنگي كافي نيست و لازم است كه ظرفيت‌هاي حفاظتي و مردمي هر چه بيشتر تقويت شوند.

مسجد نصيرالملك در هنر كاشيكاري، ارزنده‌ترين مسجد ايران است. اين مسجد كه تبديل به يكي از نمادهاي گردشگري ايران شده داراي شيشه‌هاي رنگي است و از آن با عنوان مسجد صورتي نيز ياد مي‌شود. كاشي‌هاي مسجد نصيرالملك كه چند روز پيش سرقت شدند متعلق به ورودي اصلي مسجد و از كاشي‌هاي هفت‌رنگ با تزئيناتي از گل سرخ و گل زنبق بود.

کد خبر 336204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha